De la un primar aflat la primul său mandat te aştepţi să se înconjoare de specialişti, aşa încât proiectele sale să nu aibă cusur, să reuşească să pună pe picioare localitatea şi să atragă investiţii. În teorie, desigur, putem vorbi în astfel de termeni. În realitate, de când s-a inventat această democraţie dâmboviţeană în care ne tot scăldăm, fiecare primar cocoţat pentru prima dată în scaun s-a străduit să facă loc pentru oamenii lui, nu contează cât de competenţi sau, mai bine spus, incompetenţi sunt.
Sub pretextul că îşi aduce alături echipa, adică acei oameni care au tras pentru el în campanie şi l-au sprijinit ba financiar, ba cu un scuipat pe dosul afişului, noul primar pierde cam jumătate de an, dacă nu mai bine, până îşi „înfige” pupilii pe funcţiile din cadrul aparatului de specialitate ori pe la instituţiile subordonate primăriei.
Mai departe, proaspeţii angajaţi încep să se scarpine în creştet şi să dea din coate pentru a mulţumi, la rândul lor, pe alţii, iar abia apoi încep să-şi facă şi de lucru. Iar descrierea pe tema funcţionării unei primării poate continua, dar să trecem la un exemplu desprins din bancurile cu... nepricepuţi: Căminul pentru persoane vârstnice din Cernavodă, care funcţionează în subordinea Direcţiei de Asistenţă Socială din cadrul Primăriei Oraşului Cermavodă.
Căminul în cauză a fost, în ultimele luni, subiectul mai multor reclamaţii, existând chiar şi o înregistrare care arată că bătrânii aflaţi aici nu primesc chiar cele mai bune tratamente. Există, de asemenea, şi imagini cu personalul căminului părăsind incinta cu sacoşi doldora de alimente . Se poate specula pe acest subiect, dar, în lipsa unei anchete şi a unor concluzii, a unor acuzaţii oficiale şi aşa mai departe, ne abţinem de la a comenta în plus.
În schimb, cu date concrete şi cu adrese oficale între cotidianul „Replica” şi Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Constanţa (AJPIS, aflat în subordinea Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale), suntem în măsură să vă oferim câteva detalii de-a dreptul hilare despre cum au înţeles angajaţii Primăriei Cernavodă să gestioneze centrul de bătrâni. Astfel, conform Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, serviciile de acest tip pot fi furnizate numai urmare a acreditării furnizorului de servicii sociale şi obţinerii licenţei de funcţionare.
În acest sens, Primăria Cernavodă a a obţinut certificat de acreditare şi, ulterior, licenţa de funcţionare provizorie, cu numărul 2847/07.07.2016, pentru serviciul social „Căminul pentru persoane vârstnice Cernavodă”. În baza legii, licenţa de funcţionare provizorie este valabilă 12 luni de la data emiterii, interval în care AJPIS, prin Serviciul de Inspecţie Socială, are obligaţia evaluării modului în care sunt îndeplinite standardele de calitate.
Toate bune şi frumoase, până la momentul controlului propriu-zis la căminul de la Cernavodă, control care a avut loc la data de 28.10.2016, când inspectorii au identificat mai multe deficienţe şi au dispus remedierea acestora. Conform AJPIS, nu au fost descoperite probleme cutremurătoare, ci chestiuni ce ţineau de întocmirea documentelor obligatorii de evidenţă şi funcţionare a căminului (ca de exemplu registre de evidenţă a beneficiarilor şi a salariaţilor). Căci da, într-o unitate subordonată primăriei, cu salariaţi ce figurează în evidenţele primăriei, trebuie să existe o rigurozitate în raportarea acestor date, nu de alta, dar un control al Curţii de Conturi poate duce la probleme precum, spre exemplu, la SC Utilităţi Publice Cernavodă.
După câteva luni, mai exact la data de 12.04.2017, inspectorii AJPIS au revenit în control la căminul de bătrâni, pentru a vedea dacă au fost remediate deficienţele. Surpriză! Problema devenise şi mai gravă, şi asta pentru că cineva din Primăria Cernavodă a avut „strălucita” idee de a schimba denumirea centrului din „Căminul pentru Persoane Vârstnice” în „Centrul de Asistenţă şi Îngrijire Cernavodă”.
Probabil că acelui „cineva” i s-a părut că sună mai modern această titulatură, numai că, potrivit legii, denumirea în cauză are şi un regim diferit de evaluare, un cod de nomenclator conform HG nr. 867/2015 diferit, precum şi un set de standarde de calitate de îndeplinit conform ordinului nr. 67/2015 diferit de cel al centrului rezidenţial pentru care se obţinuse deja licenţă (şi aceea provizorie!). Cu alte cuvinte, funcţionărimea din Primăria Cernavodă este praf la capitolul legislaţie!
„Urmare a acestei erori, întregul set de documente creat şi aprobat în consecinţă a fost eronat, neexistând referire la serviciul social licenţiat aflat în evaluare”, a transmis, referitor la acest aspect, Marin Ţopai, directorul executiv al AJPIS Constanţa. „Inspectorii sociali au stabilit un termen de 35 de zile pentru remedierea deficienţelor, întregul interval încadrându-se în termenul de valabilitate al licenţei de funcţionare provizorie. La împlinirea termenului dispus, inspectorii sociali vor proceda la monitorizarea serviciului social în vederea alinierii sale la prevederile legale”, a mai precizat, pentru „Replica” de Constanţa, Marin Ţopai.
CARE E "ȘMECHERIA"
Modificarea "din pix" a denumirii, voită sau "din greșeală", are o explicație foarte simplă: BANII. La cămin, legea prevede un cost standard de îngrijire de persoană mai mic față de cel dintr-un centru, iar detaliile le puteți găsi aici:
Sursa :Replica de Constanța
Sa fim seriosi stiti cu totii ca la terminarea mandatului va fi cercetat atat el cat si cei care au fost angajati pe anumite pozitiisi habar nu au ce implica jobul lor.Mai grav este ca multi nu au nici o legatura cu domeniul in care profeseaza actual.Vai de noi si de orasul nostru dragi cernavodeni,ne vom scufunda din ce in ce in mocirla.
RăspundețiȘtergere